ریمپ برای خودروهای حمل بارهای صنعتی2021-05-06
ریمپ چیپ پاسخی جامع برای تمام سوالات شما در حوزه ریمپ و چیپ تیونینگ سوالات متداول
Content
مهندسان بیشتری روی ECU تمرکز کردند و در دهه ۹۰ میلادی پیشرفتها به نقطهای رسید که ECU میتوانست هر خطای خودرو را تشخیص دهد. در سال ۱۹۹۶ نیز نصب سیستم تشخیص خطای فابریک استاندارد شده OBD-II در تمامی خودروهای صفرکیلومتر بازار آمریکا الزامی شد. امروزه اکثر خودروهای جدید از سنسورهای مختلفی برای جمعآوری دادهها و ارسال آنها به ECU استفاده میکنند. این قطعه مهم بیوقفه وضعیت خودرو را بررسی نموده و تنظیمات بهینه را برای عملکرد خوب خودرو اعمال میکند. با وجود تکنولوژیهای جدید همچون سیستمهای کمکراننده و حتی خودران، ECU بازهم تکامل یافته و پیشرفتهتر از هر زمان دیگری شده است. به لطف تکنولوژی مدرن این قطعه، شرکتهای تیونینگ نیز فرصت بهبود پرفورمنس خودرو را پیدا کردهاند.
بیت باکس به طور معمول بر روی ایسیوهای خاصی مانور میدهد که پروگرامرهای دیگر معمولا روی آن ها تمرکز نمی کنند در نتیجه لایسنس های خاص و بسیار گران قیمتی دارد. امروزه خودروهای کار (Commercial vehicle) تاثیر انکار ناپذیری در ناوگان حمل و نقل مسافر و بار در زندگی روزمره انسان ایفا می کنند و هنوز هم حمل و نقل زمینی نقش پررنگی در صنعت حمل و نقل ایفا می کند. کلینیک تخصصی صداگیری خودرو اتولاین دارای دو شعبه در ایران ( تهران و ارومیه ) و با بیش از 10 سال سابقه درخشان و مفید در ضمینه صداگیری انواع خودروهای ایرانی و خارجی در خدمت شما عزیزان می باشد. اطلاعات و پروگرام ای سی یو بسته به نوع ای سی یو در یک آی سی به نام آی سی فلش و در بعضی از ای سی یو ها این اطلاعات در میکرو کنترلر به صورت هگزا ذخیره و در دسترس ای سی یو قرار دارد. بلکه عمر موتور را افزایش میدهد این افزایش عمر سبب بیرون آمدن خودرو از فشار در شرایط مختلف می شود. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
البته درصورتیکه بخواهید از ورژنهای بروز برنامههای ذکر شده استفاده کنید نیاز به یک سیستم متوسط به بالا است بهعنوان مثلاً بر اساس سایت شرکت Alintech برای آخرین ورژن نرمافزار ECM Titanium حداقل 8 گیگ رم نیاز است. از نظر ابعاد صفحهنمایش و استفاده ایدئال از آن پیشنهاد میشود سایز صفحهنمایش بزرگ انتخاب شود. روی لپتاپها سایز 17 و روی کامپیوترهای خانگی حتی تا سایز 24 اینچ نیز توصیه شده است. این ابعاد در زمانی که از گرافهای سهبعدی برای بررسی مپ استفاده میشود و یا اینکه جدول ماتریس مورد مشاهده بسیار بزرگ است وضوح بیشتری را برای کاربر ایجاد خواهند کرد. در بسیاری از موارد، حتی خودروهایی که به دلیل آلایندگی مردود شدهاند، با انجام ریمپ موفق به دریافت گواهی معاینه فنی میشوند. این نشان میدهد که ریمپ، نهتنها تاثیر منفی ندارد، بلکه میتواند عملکرد موتور را بهبود بخشد و خودرو را از لحاظ زیستمحیطی سازگارتر کند.
در این ایسیو از برد الکترونیکی و پایه نرم افزاری زیمنس استفاده شده بود، اما در شرکت کروز تولید می شد. به هر عملی که روی کامپیوتر خودرو برای تغییر عملکرد قسمت های مختلف خودرو برای بالابردن قدرت موتور انجام می شود، ریمپ یا تیونینگ گفته می شود. ریمپ اگر به صورت صحیح انجام شود، فن خودرو زودتر به گردش در میاید بنابراین دمای رادیاتور کمتر شده و موتور در دمای پایین تری کار میکند. این موضوع باعث می شود تا در مواقعی که فشار روی موتور زیاد است، خودرو جوش نیاورد و واشر سرسیلندر نسوزاند. همانطور که گفته شد، ریمپ کردن ایسیو ماشین مزایا و معایب مختلفی دارد که در ادامه به تفکیک به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت، در ادامه مزایا و نکات مثبت ریمپ کردن ایسیو ماشین را ذکر کرده ایم.
تیم متخصص سهیل تیونینگ با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بهروز، خدماتی ارائه میدهد که تضمینکننده رضایت و آرامش خاطر مشتریان است. شرکت انگلیسی لوکاس که سازنده قطعات خودرویی بود لیسانس تکنولوژی بوش را به دست آورد و در سال ۱۹۷۸ بود که جدیدترین نسخه از تکنولوژی بوش با نام ال جترونیک در محصولات جگوار بکار رفت. از آن زمان تاکنون ECU یا ماژول کنترل پیشرانه ECM افتوخیزهای زیادی داشته اما همچنان تکامل یافته و به سیستمی پیچیده و مدرن تبدیل شده است. نه تنها خودروهای زیادی از آن بهرهمند شدند بلکه کاربردهای آن به فراتر از کنترل فرایند تزریق سوخت گسترش یافت و شامل زمانبندی احتراق، کنترل آلایندگی و… شد. درحالیکه سیستم الکتروژکتور بندیکس فقط میزان جریان هوا را اندازه میگرفت، ECU بسیار پیشرفتهتر بود و پارامترهای اضافی همچون گیربکس، ترمز، کنترل پایداری و کشش، سیستمهای ایمنی و… را نیز تحت پوشش خود داشت.
معمولاً گارانتی خودرو را باطل می کند
با این حال، هر دو شغل دارای چالش ها و خطرات خاص خود هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. سیستم تزریق منیفولد با کنترل الکترونیکی EFI در سال ۱۹۵۸ و توسط شرکت بندیکس معرفی شد. آمریکن موتورز اولین خودروسازی بود که از واحد الکتروژکتور در رامبلر ربل ۲۸۸ اسب بخاری استفاده کرد. کرایسلر نیز همان سال از سیستم موردبحث در خودروهای 300D، دوج D-500 و پلیموث فیوری سود برد. متأسفانه قطعات مکانیکی الکتروژکتور اصلاً قابلاطمینان نبودند و این سیستم هرگز بهصورت رسمی در دسترس عموم قرار نگرفت و فقط روی خودروهای پیشتولیدی نصب شد.
مزایای نصب داک لولر
بنابراین هنگامی که مالک می داند وسیله نقلیه برای چه هدفی مورد استفاده قرار می گیرد، ما می توانیم تغییرات را بر حسب نیاز ایشان تغییر بدهیم. البته همیشه نیاز نیست که مشتری بداند دقیقا چه چیزی میخواهد، ما راهکارهای خود در تمام زمینه هایی که منجر به بهبود و ارتقای خودرو شما میشود را ارائه می دهیم و شما بر حسب نیاز تصمیم می گیرید. ریمپ خودرو به فرآیند تغییر و بهینهسازی نرمافزارهای موجود در واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو اشاره دارد. ECU یا همان "مغز" خودرو، به عنوان یک واحد الکترونیکی وظیفه مدیریت عملکرد موتور و سایر بخشهای مهم خودرو را بر عهده دارد. این واحد تنظیمات و پارامترهایی را که نحوه عملکرد موتور، مصرف سوخت، آلایندگی و حتی کارکرد جعبه دنده را تعیین میکند، تحت کنترل دارد.
در بعضی ایسیوها (بیشتر در مدل بوش) بخاطر نوع برنامه نویسی و نوع سنسور اکسیژن امکان کمی تصحیح وجود دارد، اما به این صورت نیست که کاملا به حالت اولیه برگردد. اما با نصب توربو و سیستم VVT حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ اسب بخار می توان از آن توان گرفت. اما موتور XU7 چون طراحی خیلی قدیمی دارد و در سیلندر آن از بوش تر استفاده شده است، حدود ۷۷ اسب بخار روی چرخ قدرت گرفته ایم. موتور EF7 خیلی خوب است چون از سیستم تایم متغییر سوپاپ (VVT) استفاده می کند و دست تیونر برای گرفتن توان بیشتر باز است. در موتورهای تنفس طبیعی نیز یک موتور تیونینگ کردیم که حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت می توان از آن گرفت. زیرا کار مپینگ موتور علاوه بر پایه علمی که نیاز دارد، پر است از جزییات تجربی و آزمایشی که باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک کار حرفه ای و بدون آسیب انجام شود.
این فرآیند نه تنها باعث بهبود کارایی خودرو میشود بلکه بهطور قابل توجهی هزینههای طولانیمدت مربوط به تعمیرات و تعویض قطعات را کاهش میدهد. ریمپ ECU یا بازنویسی و تنظیم مجدد واحد کنترل موتور، یکی از روشهای مدرن و مؤثر برای بهینهسازی عملکرد خودرو است. این فرآیند بهویژه در خودروهای ایرانی کاربرد فراوانی دارد و به کمک آن میتوان تنظیمات کارخانهای ECU را تغییر داد تا عملکرد موتور بهبود یابد. ریمپ به معنای تغییر در تنظیمات اصلی موتور برای افزایش قدرت، شتاب و بهبود راندمان است که بدون نیاز به تغییرات سختافزاری پیچیده انجام میشود. فرض کنید یک شاسیبلند صفرکیلومتر مجهز به پیشرانه ۲ لیتری توربو از تنظیمات ECU بسیار ساده برای بازارهای جهانی استفاده میکند. این پیشرانه در حالت استاندارد ۱۸۸ اسب بخار قدرت دارد اما پس از نصب یک سیستم اگزوز سفارشی توسط تیونری معتبر و همچنین تیونینگ ECU، قدرت همین پیشرانه به ۲۴۰ اسب بخار رسیده و مصرف سوخت آن نیز حدود ۲۸ درصد کاهش مییابد.
افزایش قدرت و گشتاور موتور
ما در حال حاضر سه استیج شهری (civic)، ریمپ هماهنگ با قطعات افترمارکت (aggressive) و مسابقه ای (advanced) را ارائه می کنیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. © کپیرایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است. در این صورت گیربکس را هم ریمپ می کنند تا با موتور منطبق شود و بهتر دنده ها را تعویض کند. چون سیلندر آن از جنس چدن است و نیم موتور آن را از روی ریو طراحی کرده اند.
در این مقاله، به بررسی رابطه ریمپ و معاینه فنی، مزایا و جزئیات مرتبط میپردازیم. در واقع در چیپ تیونینگ یا چیپینگ (Chipping) قطعاتی نیز به ای سی یو اضافه می شوند.امروزه فرآیند چیپینگ یا چیپ تیونینگ به واقع دیگر استفاده نمی شود اما هنوز هم گاهی دو واژه ریمپ و چیپ تیونینگ به جای یکدیگر به کار می روند. در ریمپ صرفا تغییرات نرم افزاری بر روی ایسیو خودرو انجام میشود که این امر سهولت، دقت و سرعت بیش تری در برابر چیپ تیونینگ به همراه دارد.گسترش اینترفیس های عیب یابی خودرو مانند پورت OBD و … (On Board Diagnostics) باعث شکوفایی علم ریمپ و به حاشیه رانده شدن چیپ تیونینگ شد. این نسبت هرگز نباید بهم بخورد.در صورتی که میزان ترکیب سوخت به هوا بهم بریزد پیشرانه دچار خام سوزی و یا احتراق زودرس می شود، در نتیجه آلایندگی خودرو افزایش پیدا کرده و موتور نامنظم کار می کند. بنابراین ریمپ تاثیری در افزایش گازهای NOx, HC, CO, CO2و به طور کلی آلایندگی خودرو ندارد و کوچک ترین مشکلی در گرفتن معاینه فنی برای خودرو ایجاد نمی کند.
هزینه و اجرت تعویض یا تعمیر جلوبندی انواع خودرو در سال 1403
در خودروهایی که با مشکل آلایندگی روبرو هستند، ریمپ میتواند میزان گازهای مضر را کاهش دهد و خودرو را برای دریافت معاینه فنی آماده کند. این جدول به طور کلی مزایا و معایب انواع مختلف ریمپ خودرو را بررسی میکند. کنترل این وسیله و قرارگرفتن آن در چک لیست هفتگی خودرو در بهبود عملکرد آن مؤثر است. آیا بعد از فشردن پدال گاز ماشین سرعت مطلوب را پیدا نمیکند؟ آیا حرکت اتومبیل در سربالایی، شرایط مطلوبی ندارد؟ اکثر رانندهها با مشکل کوپ سرگاز دست و پنجه نرم میکنند. خیر، ریمپ کردن در صورتی که در مراکز معتبر و حرفه ای توسط افراد مختصص انجام شود، نه تنها برای خودرو مضر نیست، بلکه باعث افزایش طول عمر قطعات و کاهش مصرف سوخت نیز می گردد.
شماره تماس الکترونیک کار
زمانی که موتور خودرو بهطور دقیق و بهینه تنظیم شود، عملکرد آن در دمای بهینهتری انجام میشود که بهطور مستقیم از استهلاک سریع و آسیب به قطعات جلوگیری میکند. این به معنای کاهش نیاز به تعویض قطعات مصرفی و در نتیجه کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خودرو است. در واقع، ریمپ به موتور اجازه میدهد تا با بازده بالاتری عمل کند و در عین حال فشار اضافی را از روی قطعات حیاتی بردارد. این فرآیند باعث میشود که قطعات موتور کمتر در معرض سایش قرار گیرند و بهویژه در بلندمدت، نیازی به تعویض زودهنگام نداشته باشند. علاوه بر این، به دلیل بهینهسازی دما و کاهش استهلاک، خودرو عملکردی پایدارتر و طول عمر بیشتری خواهد داشت. برای رانندگانی که به دنبال کاهش هزینههای نگهداری و افزایش عمر خودرو هستند، ریمپ ECU یک راهکار مقرونبهصرفه و مؤثر به شمار میآید.
بنابراین میتوان از آنها به عنوان یکی از تجهیزات مورد نیاز ریمپ کردن تخصصی نام برد.توجه کنید که دینامومترها دستگاههای بسیار گران قیمتی هستند؛ بنابراین قبل از خرید حتماً از بازگشت سرمایه توسط انجام فعالیتهای مختلف مطمئن شوید. برای بهبود کیفیت عملکرد موتور، یک ریمپ کار باید اطلاعات دقیقی از عملکرد و شرایط کاری موتور داشته باشد. هر چه این اطلاعات جامع و کاملتر باشد، بهبود عملکرد نیز میتواند بهتر شود. این سیستم از دو بخش اصلی برقی و مکانیکی ساخته شده و نیروی الکتریکی را مستقیما به نیروی حرکتی تبدیل میکند. به همین دلیل نیز در مقایسه با رمپ بارگیری هیدرولیک ، عملکرد ضعیفتری دارد. بااینحال توان تحمل وزن آن همچنان بالاست و قیمت مقرونبهصرفهتری نیز دارد.
{راهنمای کامل تشخیص کارکرد واقعی خودرو پیش از خرید
|}زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار میدهید تا به یک خودروی دیگر در خیابان نشان دهید رئیس کیست، نسبت سوخت و هوای متفاوتی به نام C وجود خواهد داشت. با کاهش مصرف سوخت غیرضروری، خودروی شما نه تنها سریعتر حرکت میکند بلکه مصرف سوخت آن نیز بهینهتر میشود. به این ترتیب، ریمپ میتواند رانندگی شما را به تجربهای اقتصادیتر و سرگرمکنندهتر تبدیل کند. مشکلات سخت افزاری، بروز عیب در برد ایسیو خودرو،ایرادات نرم افزاری و برنامه (Firmware) کامپیوترهای خودرویی از مشکلات شایع خودروهای سنگین که باعث اختلال در عملکرد صحیح وسیله نقلیه و یا حتی از کار افتادن آن می شوند. خوشبختانه با بهره گیری از آخرین نرم افزارها، دستگاه های عیب یاب، تسترها و پروگرمرهای اختصاصی قابلیت رفع و رجوع کلیه ایرادات فوق وجود دارد.
{انواع ایسیو پژو پارس
|}با نصب رمپ بارگیری بین این دو سطح، امکان عبور لیفتراک، نیروی انسانی و دیگر وسایل حمل بار فراهم میشود. البته اگرچه بسیاری از آن ها کاملا ایمن هستند اما نیاز است تا شما مراقبت بیشتری را برای نگهداری از خودروی خود انجام دهید. همچنین به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که هرچه قدرت بیشتری از ریمپ خودرو دریافت کنید، قابلیت اطمینان ماشین شما تحت تاثیر بیشتری قرار خواهد گرفت. در ریمپ خودرو، تکنسین تنظیمات و نرم افزار پیش فرض سازنده را روی ECU تغییر داده و آن را با نرم افزار جدیدی جایگزین می کند و مطابق با توقع مالک آن را سفارشی سازی میکند. برنامهریزی ایسیو خودرو توسط شرکتهای تامینکننده ثانویه انجام می شود همچنین این شرکتها نیز موظف هستند کار برنامهریزی ECU را مطابق استانداردهای آلایندگی دیکته شده انجام دهند. به عنوان مثال زمانیکه استاندارد یورو 5 الزامی میشود، ایسیو خودروهای جدید نیز بر اساس آن حتما باید کالیبره شود.
{هداپ دیسپلی چیست و چه کاربردی در خودروهای پیشرفته امروزی دارد؟
|}همه این ها بستگی به این دارد که چه کسی نرم افزار را نوشته است و چگونه متخصص این کار آن را بر روی خودرو پیکربندی می کند. در مرحله اول، مهم است که به یاد داشته باشید که همه خودروها معمولا به دلیل سنشان قابل ریمپ زدن نیستند. به طور معمول، خودروهای تولید شده قبل از سال 2000 بسیار قدیمی هستند و از نرم افزار ریمپ مجدد خودرو که برای بهینه سازی عملکرد ماشین لازم است، برخوردار نمی باشند. ریمپ موتور یک راه کم هزینه برای بهبود عملکرد ماشین شما می باشد و می تواند یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای بهبود عملکرد خودرو باشد. برخی از وسایل نقلیه دیزلی در درجه اول برای سفرهای کوتاه به طور مثال پخش لبنیات در سطح شهر استفاده می شوند و بنابراین بندرت به دمای استاندارد که کامپوننت regen نیاز دارد می رسند در نتیجه با گذشت زمان DPF از تجمع خاکسترهای باقی مانده متاثر می شود خواه درست بازسازی شود یا نه.
یکی از مزایای برجسته ریمپ ECU، توانایی آزادسازی پتانسیل کامل موتور خودرو است که به طور قابل توجهی قدرت و شتاب آن را افزایش میدهد. با بهینهسازی ترکیب هوا و سوخت و تنظیم دقیق زمانبندی جرقه، ریمپ میتواند عملکرد موتور را بهبود بخشد بدون نیاز به ارتقاء سختافزاری گرانقیمت. این به این معناست که با یک تغییر نرمافزاری ساده، خودروی شما میتواند افزایش قدرت و واکنش بهتری را تجربه کند. ریمپ یا تغییر برنامه ریزی اولیه ایسیو به معنای تنظیم مجدد و بهینهسازی کامپیوتر خودرو است که تاثیرات مهمی بر عملکرد موتور و کارایی کلی خودرو دارد. با استفاده از ریمپ خودرو، میتوان توان و شتاب موتور را افزایش داده و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد.
DEF را می توان به سرعت تجزیه کرد تا آمونیاک اکسید کننده را در جریان اگزوز تولید کند. از دیگر مزیتهای ریمپ کردن خودروی شخصی شما می توان به بهبود راندمان احتراق و در پی آن افزایش گشتاور و شتاب خودرو اشاره نمود. البته لازم به ذکر است که بدانید خواهان این راهکار معمولا رانندگان مسابقات درگ و .. ریمپ نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو است که در آن کد های ایسیو را که با C نوشته شده اند تغییر میدهند کد های ایسیو بصورت یک نقشه و یا جداول استاندارد هستند و بازنویسی و تغییر آنها را اصطلاحا ری مپ گویند. این کد ها مربوط به پارامترهای سنسورها و عملگراها است و معنای آنها را تنها یک برنامه نویس متوجه میشود.
ما در درایوتک، با جزئیات به مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با شناخت کامل از فواید و مضرات ریمپ ایسیو، تصمیم بهتری برای تغییر تنظیمات خودرو خود بگیرید. در کشورهای مختلف، استانداردهای سختگیرانهای برای کنترل آلایندگی خودروها وجود دارد و هرگونه انحراف از این استانداردها ممکن است منجر به رد شدن خودرو در معاینه فنی شود. ریمپ کردن، اگر به درستی انجام نشود، ممکن است باعث افزایش میزان آلایندهها شود. این افزایش به ویژه در خودروهای با سیستمهای قدیمیتر یا در صورت تنظیمات نادرست ممکن است بیشتر قابل توجه باشد. تغییرات در ترکیب سوخت و هوا یا افزایش قدرت موتور ممکن است مصرف سوخت را افزایش داده و در نتیجه سطح انتشار گازهای گلخانهای را نیز بالا ببرد. در این مرحله، پارامترهای مختلفی که میتوانند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارند، مورد بررسی قرار میگیرند.
این برنامه بر اساس نیاز مشتریان و دستیابی به بیشترین راندمان ماشین طراحی شده است. اما برای نصب ریمپ چه ماشینهایی بخریم یا چه ماشین هایی نخریم؟ امکان نصب این برنامه کاربردی در کلیه خودروها ممکن است. ریمپ ECU با افزایش شتاب و تطبیق خودرو با اقلیم زندگی انسان عملکرد ماشین را بهبود میبخشد ولی معجزهای در کار نیست. به همین خاطر کنترل توقعات از ریمپ ایسییو و عملکرد خودرو امری ضروری است. ریمپ این امکان را فراهم میکند که خودرو بهطور دقیق بر اساس نیازها و ترجیحات راننده تنظیم شود. رانندگان میتوانند بسته به نیاز خود، نقشههای ECU را برای دستیابی به بهترین ترکیب از قدرت، شتاب، و مصرف سوخت تنظیم کنند.
فولکسواگن، مرسدس بنز، پورشه، سیتروئن، ساب و ولوو به زودی تکنولوژی بوش را در محصولات خود بکار بردند. سیستم تزریق سوخت و واحد کنترل الکترونیکی ECU باهم کار میکردند تا نه تنها قدرت بیشتری تولید کنند بلکه مصرف سوخت را نیز کاهش دهند. ریمپ یا همان تیونینگ ECU راهی مناسب و مطمئن برای افزایش قدرت خودرو بدون صرف هزینههای سنگین است. تصور کنید گروهی از خودروهای هات رود در سال ۱۹۳۸ در دریاچه نمک بونویل جمع شدهاند تا به رقابت بپردازند. در این میان فردی بلندگو به دست میگوید روزی فرا خواهد رسید که شما خواهید توانست سیمی را به خودرو وصل کرده و با دستگاهی شبیه ماشینهای تایپ، ۱۰ تا ۵۰ درصد بر قدرت خودروی خود بیفزایید!
در ریمپ ECU، تنظیمات موتور به گونهای تغییر میکند که از سوخت بهطور بهینه استفاده شود. به عبارت دیگر، نسبت سوخت و هوا و زمانبندی جرقه به شکلی تنظیم میشود که موتور با کارایی بالاتر عمل کند و به همین دلیل، نیاز به مصرف سوخت اضافی کمتر میشود. این بهینهسازی باعث میشود که با هر باک بنزین، مسافت بیشتری طی کنید و هزینههای سوخت کاهش یابد. پس از اعمال تغییرات لازم در نقشهها، مرحله بعدی بازنویسی این اطلاعات به ECU است. اطلاعات جدید که شامل تنظیمات بهینهشده هستند، به ECU منتقل میشوند و نرمافزار موتور به روز میشود. بازنویسی ECU باید با دقت بالا انجام شود، زیرا هرگونه خطا در این مرحله میتواند منجر به مشکلات جدی در عملکرد خودرو شود.
به عبارتی ریمپ، خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند همچنین ریمپ خودرو تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب، مصرف سوخت، ناک و . از طریق دستگاههای برنامهنویسی یا اسکینرهای مخصوص، نقشههای نرمافزاری و پارامترهای مختلفی که عملکرد موتور را کنترل میکنند، از ECU خوانده میشوند. این دادهها شامل تنظیماتی مانند سوخترسانی، زمانبندی جرقه، فشار توربو، و دیگر عوامل مؤثر بر عملکرد موتور هستند. اطلاعات استخراج شده به صورت فایلهایی ذخیره میشود که متخصصان از آنها برای اعمال تغییرات استفاده میکنند. ریمپ یکی از فناوریهای پیشرفته در حوزه خودرو است که با هدف بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت، استفاده از توان موتور را بهینه میکند.
ریمپ خودرو یا ریمپ ECU به معنای بازنویسی یا تغییر نرمافزاری تنظیمات واحد کنترل موتور (ECU) است که نقش مغز مرکزی خودرو را ایفا میکند. ECU سیستم کامپیوتری پیشرفتهای است که عملکردهای مختلف موتور را مدیریت و کنترل میکند. این سیستم شامل مجموعهای از سنسورها و پارامترهاست که اطلاعات مربوط به وضعیت موتور را دریافت و بر اساس آنها تصمیمگیری میکند. ریمپ به فرآیندی گفته میشود که در آن نقشههای موجود در این واحد بهینهسازی یا تغییر داده میشود تا عملکرد خودرو بهتر و متناسب با نیازهای خاص راننده بهبود یابد. بهعلاوه، این تنظیمات نه تنها به قدرت و شتاب کمک میکند، بلکه به موتور خودرو اجازه میدهد که بهینهتر و با مصرف سوخت کمتر عمل کند. بنابراین، ریمپ سفارشی نه تنها تجربه رانندگی شما را بهبود میبخشد بلکه میتواند به صرفهجویی در هزینههای سوخت در درازمدت نیز منجر شود.
- {
- به عبارتی ساده تر ایسیو (ECU) یا همان ریمپ خودرو تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی ECU خودرو قرار می گیرد. |}{
- این تغییرات ممکن است شامل افزایش میزان سوخترسانی در دورهای بالا، بهبود زمانبندی جرقه برای افزایش قدرت، یا افزایش فشار توربو باشد. |}
- ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. {
- قطعاً استفاده از این قابلیتها استاندارد کاربری دیاگ نیست؛ بنابراین برای آن باید هزینه بیشتری بپردازید. |}
- ریمپ یا همان تیونینگ ECU راهی مناسب و مطمئن برای افزایش قدرت خودرو بدون صرف هزینههای سنگین است.
- بنده در آن سال در استرالیا این دوره را گذراندم که آن دوره بسیار به من در زمینه مپینگ کمک کرد.
ریمپ برای افرادی مناسب است که با مشکلاتی مانند ناک زدن خودرو به دلیل سوخت نامناسب یا نیاز به افزایش قدرت موتور روبهرو هستند. همچنین افرادی که به دنبال کاهش مصرف سوخت یا بهبود عملکرد کلی خودرو هستند، میتوانند از ریمپ بهرهمند شوند. از طرف دیگر، تیونینگ بیشتر برای علاقهمندان به ظاهر و صدای خاص خودرو جذاب است. یکی از اصلیترین دلایلی که رانندگان به ریمپ کردن خودرو روی میآورند، افزایش قدرت و گشتاور موتور است. یکی از مهمترین دلایلی که افراد به ریمپ ایسیو خودرو روی میآورند، افزایش شتاب و توان موتور است. با ریمپ خودرو، تنظیمات انژکتورها بهگونهای تغییر میکنند که سوخت بیشتری پاشش میشود.
فرایند تیونینگ پیشرانه با تنظیم پارامترهای ECU را میتوان یک هنر واقعی دانست چراکه ساده نیست و تبحر بالایی میطلبد. یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز ریمپ خودرو از نوع سختافزاری (و البته همراه نرمافزار آن) دستگاه دیاگ است. بسیاری از شرکتهای تولیدکننده دیاگ ایرانی بخشی از فرایند ریمپ کردن را در داخل دیاگ برنامهریزی کردهاند؛ بنابراین بدون استفاده از هیچ نرمافزار یا سختافزار دیگر میتوان ایم ریمپ کردنهای ساده را با کمک دستگاه عیبیاب انجام داد. فقط در هنگام تهیه دیاگ حتماً از قابلیتهای ریمپ و برنامهریزی آن را از فروشنده بپرسید. قطعاً استفاده از این قابلیتها استاندارد کاربری دیاگ نیست؛ بنابراین برای آن باید هزینه بیشتری بپردازید. شکل 4 دو نمونه از دیاگهای ایرانی که از تجهیزات مورد نیاز برای ریمپ کردن هستند را نشان میدهد.
با یک بوست توربو نرمال، ۶۵۰ اسب بخار روی چرخ بود و با نهایت بوست آن، به ۷۵۰ اسب بخار می رسد. بیشترین قدرت را از یک موتور تویوتا ۲JZ که برای مسابقات سرعت جمع کرده ایم گرفتیم. اینگونه ریمپ این خودرو را برای مسابقه انجام دادیم و نتیجه خوبی هم از آن گرفتیم. در سال ۹۲ به ایسیوهای آماده و فابریک کارخانه برخوردیم که ساخت داخل بودند. ما از سال ۸۵ نمایندگی برند Haltech را در ایران داریم و از قبل روی این ایسیوها کار کرده و با آن ها مسابقه هم داده بودیم. رمپهای دستی یا مینی با مکانیسم مکانیکی و رمپهای عمودی، قیمت ارزانتری نسبت به بقیهی انواع این محصول دارند.
{مزایای ریمپ و تیونینگ خودرو
|}ریمپ یک انتخاب جذاب برای کسانی است که به دنبال عملکرد بهتر خودرو هستند، اما پیش از اقدام به این کار، باید تمامی جنبههای آن، بهطور کامل بررسی شود. در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم. در صورت بروز هر نوع اتفاق ناگوار و خراب شدن خودرو در هر جای جای کشور عزیزمان، می توانید از خدمات مجموعه امدادیاب هوشمند بهره مند شوید. این مجموعه با معرفی بهترین و کاربلد ترین مجموعه های امدادی و خودروبری کشور در همه نقاط ایران، می تواند در هر شرایطی در کنار شما عزیزان باشد. توجه کنید حتی در تعمیرگاه های عادی باز و بست کردن ای سی یو و صرف زمانی در حدود یک تا دو ساعت بر روی خودرو به رایگان انجام نمیشود. البته نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد زیرا ما به توانایی های خود اطمینان داریم و سابقه و اعتبار ریمپ چیپ خود بیانگر صحت این حرف است.
ریمپ (Remapping) به فرآیند بازنویسی و بهینهسازی نرمافزار ECU (واحد کنترل موتور) گفته میشود. ECU بهعنوان مغز خودرو عمل کرده و پارامترهایی مانند مقدار سوخت، زمانبندی احتراق و فشار توربو را کنترل میکند. نسبت استوکیومتریک به ترکیب مناسب هوا و سوخت برای بهینهترین حالت احتراق گفته میشود. اگر ریمپ ایسیو به شکل اصولی انجام نشود، ممکن است این نسبت بر هم خورده و منجر به احتراق ناقص شود. احتراق ناقص باعث کاهش راندمان و افزایش آلایندگیها میشود و در نتیجه ممکن است عملکرد کلی خودرو نیز کاهش یابد.
حتی اگر بازسازی به صورت صحیح انجام شود با گذشت زمان باقی مانده خاکستر در DPF تشکیل می شود و همین تأثیر در نهایت باعث می شود که DPF مسدود شود. به همین دلیل ، DPF توسط تولید کنندگان وسایل نقلیه مانند لنت ترمز یا فیلترهای هوا و غیره به عنوان یک کالای به اصطلاح مصرفی قابل طبقه بندی طبقه بندی می شود و تحت ضمانت قرار نمی گیرد. فن آوری SCR به گونه ای طراحی شده است که اجازه می دهد واکنش های کاهش اکسید نیتروژن (NOx) در یک اتمسفر اکسید کننده اتفاق بیفتد. این فرآیند “انتخابی” نامیده می شود زیرا باعث کاهش سطح NOx با استفاده از آمونیاک به عنوان ماده کاهنده در سیستم کاتالیزور می شود. واکنش شیمیایی به عنوان “کاهش” شناخته می شود که در آن DEF ماده کاهشی است که با NOx واکنش می کند تا آلاینده ها را به نیتروژن ، آب و مقادیر اندک CO2 تبدیل کند.
اما به طور کلی شاهد 10 تا 15 درصد افزایش در قدرت موتور (HP) و گشتاور (Torque) و 10 تا 15 درصد افزایش در شتاب خودرو بدون تعویض و افزودن هیچ قطعه فیزیکی مشاهده کرد. به طور کلی تمام خودروهای ایرانی، چینی و خارجی شامل خودروهای ژاپنی، کره ای، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی و آمریکایی توسط ما قابلیت ریمپ و چیپ تیونینگ دارند. هر وسیله نوین و کمککننده در کنار مزایا ایراداتی را نیز به همراه دارد؛ ریمپ ECU نیز از این قاعده پیروی میکند. احتمال آسیب به اتومبیل در صورت انجام غیرحرفهای تنظیمات، استفاده از اجناس تقلبی و برهمخوردن تناسب ورود هوا و سوخت وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم. به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، هر ماشین از ابتدا دارای تنظیمات مشخصی روی ECU خود هست. خرید خودرو و ثبت نام ایران خودرو یا سایپا در هر ناحیه جغرافیایی، تنظیمات ایسییو هیچ تفاوتی ندارد.
آن موقع از پورت OBD (سوکت عیب یابی از طریق دیاگ) فقط می توانستیم عیب یابی موتور را انجام دهیم و دسترسی به برنامه ایسیو نداشتیم. اما سال ۲۰۱۵ سری جدید ایسیوهای این شرکت تولید شد که حتما نیاز به دوره های حرفه ای داشت. در ادامه قصد داریم تا به برخی از متداول ترین سوالاتی که در مورد ریمپ خودرو پرسیده میشود پاسخ دهیم، بنابراین پیشنهاد می شود این بخش را از دست ندهید، چرا که ممکن است برخی از این موارد سوالات شما باشد. اگر شخصی که عملیات ریمپ را انجام می دهد، به اندازه کافی مهارت نداشته باشد، احتمال وارد شدن آسیب های جدی و مشکلاتی مانند پرش ایسیو وجود دارد، لذا حتما برای ریمپ کردن ایسیو به شخصی با مهارت کافی مراجعه کنید. پیش از هر چیز باید بدانید که رمپ بارگیری یا تخلیه با نامهای دیگری مانند داک لولر (Dock Leveler)، هم سطح کننده نیز در بازار و صنعت شناخته میشود. شکل کلی اضلاع کناری آن در حالت باز مثلثی و سطح آن نیز یک صفحهی مستطیلی است.
این قابلیت برای کسانی که به دنبال یک تجربه رانندگی سفارشی هستند، بسیار جذاب است. آخرین مرحله در فرآیند ریمپ، اطمینان از سلامت کامل موتور و سیستمهای مرتبط با آن است. پس از اعمال تغییرات و تستهای نهایی، متخصصان باید مطمئن شوند که هیچ گونه مشکلی در عملکرد موتور، سیستم سوخترسانی، و سیستمهای خنککننده وجود ندارد. هرگونه صدای غیرعادی، لرزش، یا ناهماهنگی باید به سرعت شناسایی و برطرف شود. همچنین، وضعیت آلایندگی خودرو نیز باید بررسی شود تا مطمئن شود که تغییرات انجام شده بر رعایت استانداردهای محیطزیستی تأثیر منفی نگذاشتهاند. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، تعویض دندهها به صورت خودکار و در دور موتورهای مشخص انجام میشود.
برخی از افراد تنها به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینههای سوختی، اقدام به ریمپ خودرو میکنند. با تنظیم دقیق و بهینهسازی پاشش سوخت و همچنین کنترل بهتر نسبت هوا و سوخت، مصرف سوخت خودرو به طور قابل توجهی کاهش مییابد. این بهینهسازی در مصرف سوخت به ویژه در سفرهای طولانی و ترافیک شهری میتواند بسیار موثر باشد و باعث صرفهجویی اقتصادی برای مالک خودرو شود. ما در سهیل تیونینگ با افتخار نمونهکارهای موفقی از ریمپ ECU و تیونینگ تخصصی خودروهای ایرانی را ارائه کردهایم. تمامی مراحل کاری ما به صورت دقیق و حرفهای انجام شده و نتایج آن در بهبود عملکرد خودروها، افزایش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت و ارتقای کلی راندمان، مشهود است.
معمولاً ریمپ ایسیو به منظور افزایش شتاب و عملکرد موتور خودرو انجام میشود، که این امر منجر به وارد آمدن فشار مضاعف به موتور خودرو میشود. به دلیل افزایش پاشش سوخت و تغییرات تنظیمات موتور، موتور با فشار بیشتری کار میکند که در طولانیمدت ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب برساند. این آسیبها میتوانند شامل افزایش استهلاک و احتمال خرابیهایی نظیر سوختن واشر سرسیلندر باشند که هزینههای زیادی به همراه دارند. اگرچه هدف اصلی ریمپ در بسیاری از موارد افزایش قدرت موتور است، اما میتوان از این فرآیند برای کاهش مصرف سوخت نیز استفاده کرد. با تنظیم دقیقتر نقشههای سوخترسانی در دورهای پایین و بهینهسازی کارکرد موتور در حالتهای اقتصادی، خودرو میتواند در شرایط رانندگی شهری و روزمره، مصرف سوخت کمتری داشته باشد. این امر بهویژه برای رانندگانی که به دنبال ترکیبی از عملکرد بهتر و کاهش هزینههای سوخت هستند، یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
{تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ (chipping) در چیست؟
|}برخی تیونرها میتوانند حالتهای قابلتغییر را اعمال کنند؛ مثلاً اگر در حال کشیدن یک تریلر سنگینوزن باشید میتوانید حالت “کشیدن تریلر” را انتخاب کنید تا ECU دستور تولید گشتاور بیشتر در دورهای پایینتر را صادر کند. در مجموع باید گفت تیونینگ ECU راهی مؤثر و کمهزینه برای افزایش قدرت خودروست و میتواند روی مصرف سوخت و آلایندگی نیز تأثیر مثبت بگذارد. کامپیوتر خودرو دارای یک تنظیمات اولیه می باشد که قدرت و عملکرد موتور را تنظیم می کند و ریمپ کردن به فرآیندی گفته می شود که برنامه سفارشی شده به منظور افزایش عملکرد و راندمان موتور ماشین روی ایسیو ماشین اعمال می شود. با ریمپ ایسیو می توان توان و قدرت موتور و در نتیجه شتاب خودرو را افزایش داد، همچنین در برخی از مواقع ریمپ ایسیو برای کاهش قدرت ماشین و کاهش مصرف سوخت انجام می شود. لازم به ذکر است که خارج کردن تنظیمات ایسیو از حالت اولیه قطعا فشار بیشتری به موتور ماشین وارد کرده و در نتیجه معایب مختلفی به دنبال دارد، پس اگر قصد ریمپ ایسیو را دارید توصیه می شود حتما تا انتها این مطلب را مطالعه فرمایید.
بسیاری از مردم ممکن است ندانند که ریمپ چیست و دلایل استفاده از آن به چه صورت می باشد. بنابراین احتمال می رود که یا هرگز دست به چنین اقدامی نزنند و یا بخواهند این کار را به صورت مجدد و پس از خرید اقساطی خودرو های داخلی با اقساط مناسب انجام دهند. با شرکت در دوره های تخصصی آکادمی فنی نو در دپارتمان مکانیک، دپارتمان کامپیوتر، دپارتمان تاسیسات، دپارتمان برق، دپارتمان معماری و دپارتمان حسابداری برای آینده بازار کار خود تصمیم بگیرید. همچنین می توانید با مطالعه مطالب این وبسایت، هر چه بیشتر بر دانش خودرویی خود اضافه کنید. اگر می خواهید درست مانند یک تعمیرکار حرفه ای از خودرو خود مراقبت کنید و بر عمر آن بیافزائید، حتما مطالب وبلاگ امدادیاب هوشمند را دنبال کنید.
ریمپت ECU خودرو در واقع یک فرآیند نرمافزاری است که در آن برنامه فابریک ایسیو را به برنامهای مطابق با شرایط تغییر میدهند.این برنامه ماشین را برای رسیدن به راندمان حداکثری تنظیم نموده و عملکرد موتور را با پارامترهای جدید تحت نظر میگیرد. ریمپ ماشین تاثیرات چشمگیری در بهبود عملکرد موتور در شتابگیری، ناک، مصرف سوخت و … خواهد داشت. اگرچه ریمپ میتواند در برخی شرایط به کاهش مصرف سوخت کمک کند، اما در بسیاری از موارد این فرآیند ممکن است منجر به افزایش آلایندگی خودرو شود. تغییرات در نقشههای سوخترسانی و افزایش فشار توربو میتواند باعث شود که موتور سوخت بیشتری بسوزاند و آلایندههای بیشتری تولید کند. این موضوع بهویژه در کشورهایی که قوانین سختگیرانهتری در مورد آلایندگی خودروها دارند، مشکلساز است.
به هر حال این هنوز هم یک تغییر در خودرو است که می تواند بر قابلیت اطمینان موتور تاثیر بگذارد. این اقدام ساده، عملکرد یک وسیله نقلیه را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد و همچنین مشاغل زیادی را برای مهندسان این حوزه و توسعه دهندگان نرم افزار ECU ایجاد کرده است. توجه بفرمایید برای احیاء این سامانه نیاز است که وسیله نقلیه با سرعت ثابت در جاده های باز به طور مثال بزرگراه با دور موتور در حدود 2500 دور در دقیقه به مدت دقیقه حداقل یک بار در ماه رانده شود این نکته برای وسایل نقلیه ای است که به دلایلی کم مورد استفاده قرار می گیرند. (SCR) یک سیستم فناوری پیشرفته کنترل انتشار آلاینده است که یک ماده کاهنده یا می توان گفت بازدارنده مایع را از طریق یک کاتالیزور ویژه به جریان خروجی یک موتور دیزل تزریق می کند. منبع کاهنده معمولاً نوع خاصی از اوره با استانداردهای خودرویی است و در صورتی که با مواد دیگری ترکیب شده باشد به عنوان مایع اگزوز دیزل (DEF) شناخته می شود. DEF یک واکنش شیمیایی را ایجاد می کند که اکسیدهای نیتروژن را به نیتروژن ، آب و مقادیر کمی از دی اکسید کربن (CO2) یعنی اجزای طبیعی هوای تنفسی ما تبدیل می کند ، که از طریق لوله اگزوز بیرون رانده می شود.
ریمپ کار بهترین