آموزش نقاشی با نکاتی برای همه مبتدیان

امروزه در بسیاری مواقع نقاشی ساختمان با غلطک انجام شده و نقاشی داخل ساختمان با قلمو کمتر به کار برده می شود. امروزه صرفاً برای اشاره به یک سبک هنری و آثار آن دوره که وجه تمایزش تزئینات ظریف و پر آب و رنگ است به کار می رود. نقاشی این سبک پیوند عمیقی با دورههای باشکوه هنر نقاشی اصیل ایرانی در دورههای گذشته دارد. اما تفاوتی که با رنگ روغنی دارد در غیر قابل شست و شو بودن صد در صد این نوع رنگ می باشد که اکثر ایرانیان از رنگ پلاستیکی برای رنگاری سقف ساختمان و داخل کمد دیواری از آن استفاده می کنند؛ رنگ پلاستیکی به دو دسته نیم پلاستیکی و تمام پلاستیکی تقسیم می شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود، رنگ های روغنی که جزء دسته مات هستند غیر قابل شست و شو می باشند و همچنین به طور کلی رنگ های روغنی به خوبی معایب دیوار را پوشش نمیدهند و حتما باید قبل از شروع رنگ کاری، زیر سازی مناسب دیوارها انجام شود. فونداسیون باید به اندازه کافی قدرت داشته باشد. هنگامی که میکوشیم توجه کودکان را به آسمان یا به سایه روشن رنگ پوست متمرکز کنیم، گام موثری را در جهت تشویق و ترغیب کودکان برداشته ایم، بدون آنکه از آنها بخواهیم خط افق را ترسیم کنند یا رنگ پوست را صورتی رنگ آمیزی کنند.

به دلیل در دسترس بودن طیف گسترده ای از رنگها و ظاهر و احساس جذاب ارائه شده، این نوع رنگ بیشتر در رنگ آمیزی فضای داخلی هنگام نقاشی ساختمان مدرن استفاده میشود. کودک چهرهی انسان را با رنگهای آبی، سبز و بنفش رنگ آمیزی میکند تا آن که به دورهای برسد که رنگ پوست برای او به اندازه کافی مهم شود و کاری متفاوت انجام دهد. آن چه باید مهم باشد جستوجوی آنهاست، نه جست وجوی ما! از این عهد به بعد امضای نقاشان در کنار آثارشان دیده میشود، زیرا آنها توانسته بودند نام خود را از نفوذ نام نویسنده یا مکتب رها کنند که دلیلی بر رشد حرفه نقاشی در این دوران است.از نقاشان معروف مکتب هرات باید از کمالالدین بهزاد نام برد. کودکان باید با ریتم و آهنگ خودشان رشد کنند. کودکان باید خوب نگاه کنند و دربارهی آنچه میبینند بپرسند و جستوجو کنند. کودکان دوست دارند خط خطی و آن را تکرار کنند.

هنگامی که کودکان به مدرسه میروند، همچنان دوست دارند با خط خطی نقاشی بکشند.( تصویر ۴). یکی از روشهای سودمند برای تفسیر این دو سلیقه نقاشی، اندیشیدن به این موضوع است که کودکان چگونه تجربههایشان را بازتولید میکنند. تصویر ۸ نقاشی یک مرغ سیاه است با شکمی بزرگ که شادمان و خشنود به نظر میرسد. نخستین شکل در خط خطیهای کودک که میتوان باز شناخت و کودک آنها را آگاهانه ترسیم میکند، شکلهای دایره و بیضی است. این نقاشی در سرشتش نمایانگر نقاشی کودک پنج ساله است مگر نقاشی ساختمان دبستان که بسیار هوشمندانه ترسیم شده و قابل تامل است. هنگامی که کودک میپندارد ریاضی و نقاشی با یکدیگر تناسب دارند، پس این دو، یکی میشود و به خدمت کودک در میآید. یکی دیگر از راه های گرفتن مداد این است که کاملا ریلکس آن را در دست بگیرید. مسئولیت اصالت آثار به عهده هنرمند است. بیگمان او نکوشیده است تا خودش را مانند تصویر منعکس شده در یک آینه تمام قد، به تصویر بکشد و سپس بخواهد شناخت و دانش در مورد خودش را از راه آفرینش یک نماد به بزرگی مدرسه، بازگو کند. هدف چنین نقاشیهایی از سوی کودک این است که آنچه میدانم، در آنجا وجود دارد و از رو درون گاراژ خانه را نیز میبینیم.

رنگ پلاستیکی نیز در نقاشی ساختمان برای دیوار و سایر سطوح کاربرد بالایی دارد. عمارت بنا شامل سه طبقه زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول می­باشد.نمای ساختمان دارای پوشش سفید روی سیمان استو ترکیب بندی انواع عناصر معماری من جمله، تعبیه پنجره­ها و درهای چوبی و نیز به کارگیری قوس­های جناغی، هلالی، نعل اسبی و نقوش گچبری که با سیمان اجرا شده­اند و نیز ستون­ها و بالکن­ها، را می­توان در نمای عمارت مشاهده نمود.مهمترین تزئینات بکار رفته در سطوح داخلی بنا، گچبری­های فرنگی (رنگی) و انواع ابزار زنی­های گچی است.گچبری­های فعلی بسیار پرکارتر از گچبری­های اصلی بنا می­باشد که در سال­های اخیر، 77- 1374 ایجاد گردیده است.در سطوح خارجی بنا بکار بردن نقوش گچبری در زیر رخبام و نیز سایر قسمت­ها نما من جمله بالای درها و پنجره ها به شیوه بناهای قاجاری با مصالح سیمان و روکش رنگ سفید قابل اشاره است. او تصویر خودش را بزرگ ترسیم کرده است زیرا در این دوره از رشد، خود را مهمترین بخش نقاشی میداند. کودکان آگاهی کافی از گردن خود ندارند و اندازهی سرشان را در مقایسه با دیگر اعضای بدن، بزرگ احساس میکنند. 1. نوع پروژه: اگر پروژه نقاشی ساختمان بزرگ باشد و نقاش بخواهد یک ساختمان را بهطور کامل رنگ کند پس ابتدا باید از واحدها شروع کند؛ پس از آن شروع به رنگکاری راهپلهها و بعد پارینگ و حیاط میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید